Przeróbka oryginalnych reflektorów samochodowych
W tuningu rozróżniamy trzy pojęcia . Tuning Elektroniczny ,Tuning Mechaniczny oraz Tuning Optyczny.
Tuning elektroniczny ma podobne cele jak tuning mechaniczny jednak jest ściśle związany z oprogramowaniem modułów sterujących więc w przypadku lamp samochodowych właściwie nie ma zastosowania. Najczęściej powiązany jest z pracą silnika.
Tuning Mechaniczny - Są to modyfikacje dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych. W przypadku lamp możemy mówić o polepszeniu jakości światła poprzez zastosowanie np bardziej nowoczesnych soczewek. Bardzo często modyfikuje się parametry lamp wyposażonych w soczewkę. Mogą to być lampy ksenon lub wyposażone w soczewkę z gniazdem na żarówkę halogenową np H7 lub H1 . W taki soczewki pomiędzy lustro soczewki a samo szkło soczewki można zamontować ruchomą przesłonkę. Taka przesłonka jest opuszczana lub przewracana. Za sterowanie przesłonki odpowiada najczęściej elektromagnes lub w bardziej skomplikowanych konstrukcjach - silniczek. Dzięki zastosowaniu ruchomej przesłonki i powiązaniu jej z zasilaniem świateł długich osiągamy dużo lepszą jakość świateł drogowych czyli tzw. DŁUGICH.
Po przewróceniu sie przesłonki strumień światła jaki wydobywa się ze soczewki jest dużo wyższy. Dzięki temu mamy światło długie z dwóch żarówek - starej jaka była przewidziana do tego celu jak i ze soczewki. Taki efekt nazywany jest w przypadku lamp ksenonowych BiXenon a w przypadku lamp zwykłych z żarówką halogenową Bi-Halogen.
Modyfikując soczewki , czy zmieniając źródło światła ( np na mocniejsze, xenon czy LED ) mówimy o tuningu mechanicznym gdyż wygląd lampy pozostaje niezmieniony natomiast parametry zmieniają się znacząco.
Decydując się na tuning mechaniczny naszych reflektorów najczęściej
kierujemy się chęcią polepszenia jakości światła jakie wydobywa się z
naszych reflektorów.
Chcemy widzieć więcej i lepiej tak aby jazda po zmroku była bezpieczna i komfortowa.
Należy przy tym pamiętać , że reflektory w naszych samochodach z biegiem
czasu ulegają uszkodzeniu. Klosze robią się szare, pożółknięte i
matowe. Soczewki w reflektorach ulegają wypaleniu się. Pod wpływem
wysokiej temperatury żarówki warstwa aluminium jaką jest pokryte lustro
soczewki ulega stopniowemu zniszczeniu.
na zdjęciach poniżej pokazuję lustra soczewki wyjęte z samochodu
Toyota Avensis
z lewej lustro wyjęte z lampy
z prawej lustro po regeneracji
z lewej lustro wyjęte z lampy
z prawej lustro po regeneracji
Przystępując do tuningu lamp aby efekt naszej pracy był zadowalający - musimy pamiętać o tym aby najpierw reflektory zregenerować i dokładnie wyczyścić.
W pierwszej kolejności rozbieramy lampę. Kiedy reflektor jest rozkręcony na poszczególne części oceniamy ich stan, dokładnie oczyszczamy każdy element. Na odpowiednio przygotowane lustro soczewki napylamy nową warstwę aluminium a klosz poddajemy regeneracji tak aby usunąć przebarwienia oraz zarysowania. W momencie gdy mamy pewność , że każdy element reflektora wygląda jak nowy możemy zacząć prace aby zmodyfikować jego funkcje.
na zdjęciach poniżej proces regeneracji lamp ksenon
do samochodu
SUBARU
na zdjęciach widać , że klosze lamp straciły swoją przejrzystość i "ostrość"
szczególnie w górnej części są mocno matowe i szare
lampa z takim kloszem jest mało atrakcyjna i psuje wizerunek całego
samochodu - co ważniejsze ze względów bezpieczeństwa - nie przepuszcza
światła we właściwy sposób - przez co droga przed samochodem jest źle
oświetlona
soczewka ksenon wyjęta lampy Subaru
lustro soczewki mocno zniszczone
z lewej strony lustro po regeneracji
z prawej strony lustro wyjęte z lampy
na zdjęciu dwa klosze z lamp Subaru
klosz z prawej lampy ( powyżej ) jest przed regeneracją
klosz z lewej lampy ( poniżej ) po renowacji
zregenerować można każdą lampę i każdy reflektor
- dobrze o tym pomyśleć przed jesiennymi i zimowymi wieczorami - gdzie
szybko zapada zmrok a jazda często odbywa się w trudnych warunkach
atmosferycznych
różnica pomiędzy kloszem przed a po regeneracji jest znacząca i dobrze widoczna gołym okiem
Efekty pracy
klosz przed regeneracją
klosz po regeneracji:
lampa ze zregenerowaną soczewką i kloszem - całość zmontowana na oryginalny klej termoplastyczny. Lampa jest szczelna i nie ma sladu ingerencji w lampę. Lampa dodatkowo wyposażona w ruchomą przesłonkę wewnątrz soczewki ( tuning mechaniczny ) dzięki temu mamy światło krótkie jak i długie z żarówki ksenon ( w tej chwili jest to lampa Bi-Xenon )
Pracując przy lampach znacznie częściej spotykamy się z TUNINGIEM OPTYCZNYM.
Tuning optyczny lamp i reflektorów - ma na celu zmianę ich wyglądu.
Zmiana wyglądu podkreśla i akcentuje wyższe parametry lampy i zmienia
cały wizerunek auta. Tuning optyczny ma za zadanie podkreślić
indywidualność właściciela pojazdu i jego upodobania. Niektóre elementy
tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np.
montaż soczewek) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na
parametry, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. zmiana
kolorystyki wnętrza lampy ). Bardo popularne stało się również montowanie wszelkiego oświetlenia LED w reflektory.
Z uwagi na fakt , że mamy obowiązek jazdy w dzień z włączonymi światłami ( mijania lub dziennymi ) wielu kierowców zakłada dodatkowe światła LED które mają za zadanie pełnić rolę światła do jazdy dziennej.
Na dzień dzisiejszy mamy setki propozycji. Lampy można zamówić w sklepach internetowych, portalach aukcyjnych czy nawet supermarketach.
Od urodzaju boli głowa .
Przeróżne kształty, długości i techniki wykonania.
Możemy je podzielić na gotowe zestawy z homologacją które montujemy np w zderzak.
Przy montażu należy pamiętać o ich prawidłowym rozmieszczeniu i podłączeniu.
Przy montażu należy pamiętać o ich prawidłowym rozmieszczeniu i podłączeniu.
Światła do jazdy dziennej montujemy na wysokości od 25 do 150 cm nad powierzchnią jezdni. Odległość między reflektorami nie może być mniejsza niż 60 cm. Należy je zamontować symetrycznie w jednej linii, w tych samych miejscach po obu stronach samochodu. Maksymalna odległość od bocznego obrysu auta to 40 cm.
Jak wyliczyli eksperci z firmy Philips, oszczędności wynoszą 0,23 l/100 km. Wykonane w technologii LED diodowe światła do jazdy dziennej mają o wiele mniejsze zapotrzebowanie na energię niż halogeny. Zestaw diodowy ma mocy 10 W, a dwie lampy halogenowe aż 110 W. Żywotność popularnych LED-ów też jest wyższa – określa się ją na 10 tys. godzin. Jest to aż 30 razy dłużej od typowych żarówek H7. Poza tym diody świecą jaśniej i bardziej intensywnie.
Większość nowych samochodów wyposażona jest już seryjnie w światła do jazdy dziennej - najczęściej znajdują się w reflektorach. Właściciele starszych modeli samochodów bardzo często stylizują je na nowsze montując we wnętrze reflektorów elementy które mają spełniać zadanie świateł do jazdy dziennej.
poniżej lampy do Mercedes CLS W219
oryginalne reflektory zostały wyposażone w światło do jazdy dziennej oraz kierunkowskaz LED
dodatkowo zmieniono kolorystykę wnętrza na czarny mat.
z uwagi na urodzaj podzespołów koszt przerobienia jednej lampy wraz z osprzętem waha się od 150 zł do nawet 750 zł za jedną lampę.
Światła do jazdy dziennej mogą przyjmować przeróżne kształty.
Mogą być w formie okrągłych ringów np wkoło soczewki - lub świecącego neonu pry dolnej lub górnej krawędzi lampy.
Komponując swoją lampę należy zachować umiar i dobry smak. Istnieje naprawdę cienka granica między efektem zapierającym dech w piersiach a zbyt bogatą kompozycją która wygląda jak przystrojona wigilijna choinka .
Z dostępnych dzisiaj technologii można budować lampy które są sterowane za pomocą pilota lub dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu za pomocą smartfona który niemal cały czas nam towarzyszy .
Dzięki temu rozwiązaniu mona włączyć czy wyłączyć lampy będąc nawet poza samochodem .
W zależności od użytych nadajników sterowanie może odbywać się z odległości 150-300 m od pojazdu lub za pomocą wysłania sms-a
Za pomocą pilota lub smartfona w dowolnym momencie możemy zmienić kolorystykę naszej lampy lub uruchomić wcześniej zaprogramowane sekwencje kolorów.
Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się, jednak nie jest ono do końca prawidłowe. Tuning to wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód bądź motocykl w ruch, czyli osiąganie większej prędkości, zwiększenie przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności samochodu itp.
-----------
Zmiany niezaliczane do tuningu
Niektóre modyfikacje samochodu nie są uważane za tuning.
Po pierwsze są to zmiany polegające na wprowadzaniu rozwiązań dostępnych u producenta danego modelu samochodu, ale nieobecnych w konkretnej wersji wyposażeniowej – do tuningu jednakże mogą zostać zaliczone funkcjonalne odpowiedniki tych zmian wykonane przy użyciu nieproducenckich rozwiązań. Dla przykładu nabywca samochodu w wersji wyposażeniowej nieprzewidującej instalacji kierunkowskazów bocznych w lusterkach oraz podgrzewania szkieł lusterek, jeśli doprowadzi do zainstalowania fabrycznych lusterek wyposażonych w takie rozwiązania, ale przeznaczonych do innych wersji wyposażeniowych, nie przeprowadza tuningu. Natomiast, jeśli ów właściciel zamontuje zindywidualizowane (nieproducenckie) kierunkowskazy boczne w lusterkach oraz instalację podgrzewającą zamiast rozwiązań fabrycznych, to jego działania czasem zostaną uznane za tuning.
Po drugie za tuning nie są uważane zmiany, których zastosowanie wynikło z okoliczności innych niż wolna wola właściciela. Przykładem takich rozwiązań może być dostosowanie oświetlenia, lusterek bocznych i układu wydechowego w samochodzie sprowadzonym z USA do polskich wymogów.
Zmiany niezaliczane do tuningu
Niektóre modyfikacje samochodu nie są uważane za tuning.
Po pierwsze są to zmiany polegające na wprowadzaniu rozwiązań dostępnych u producenta danego modelu samochodu, ale nieobecnych w konkretnej wersji wyposażeniowej – do tuningu jednakże mogą zostać zaliczone funkcjonalne odpowiedniki tych zmian wykonane przy użyciu nieproducenckich rozwiązań. Dla przykładu nabywca samochodu w wersji wyposażeniowej nieprzewidującej instalacji kierunkowskazów bocznych w lusterkach oraz podgrzewania szkieł lusterek, jeśli doprowadzi do zainstalowania fabrycznych lusterek wyposażonych w takie rozwiązania, ale przeznaczonych do innych wersji wyposażeniowych, nie przeprowadza tuningu. Natomiast, jeśli ów właściciel zamontuje zindywidualizowane (nieproducenckie) kierunkowskazy boczne w lusterkach oraz instalację podgrzewającą zamiast rozwiązań fabrycznych, to jego działania czasem zostaną uznane za tuning.
Po drugie za tuning nie są uważane zmiany, których zastosowanie wynikło z okoliczności innych niż wolna wola właściciela. Przykładem takich rozwiązań może być dostosowanie oświetlenia, lusterek bocznych i układu wydechowego w samochodzie sprowadzonym z USA do polskich wymogów.
motolampy.com
ul Nowa 33
64-560 Ostroróg
tel: 795-785-666
Komentarze
Prześlij komentarz